Pinja Laine

Mulla on ollut lapsesta asti ongelmallinen vatsa. Teini-iässä (n. -95) vatsani tähystettiin, kun se oli aina kipeä ja usein löysällä. Mitään ei löytynyt. Jätin omasta ajatuksestani punaisen lihan pois ja se auttoi vähän. Vatsa oli kuitenkin aina vähän herkkä kaikelle ja aikuisiällä ongelmat ovat jatkuneet. En edes muista, koska vatsantoiminta olisi ollut normaalia.

2014 muutimme Espanjaan ja koko kroppani voi siellä paremmin kuin koskaan. Tulin (usean vuoden yrittämisen jälkeen) raskaaksi ja 2016 muutimme vauvan kanssa takaisin Suomeen. Vatsavaivat palasivat pikkuhiljaa samalla. Kävin lääkärissä ja monien oireiden (väsymys, uupumus, hiusten lähtö, heikko palautuminen, ärtyisyys, jatkuva ripuli jne.) diagnoosiksi sain keskivaikean masennuksen sekä IBS. Vitamiiniarvoja ei mittailtu, THS oli viitearvojen sisällä, ferritiini alakantissa, mutta kuitenkin viitearvojen sisällä. Kävin yhteensä yhdeksällä lääkärillä, eikä syytä löytynyt. Ruokavalio-ohjeeksi sain tutkia netistä Fodmap-ruokavalion ohjeita. Mittautin itse joitain vitamiiniarvoja ja D-vitamiini-, B12- sekä folaatti-arvoni olivat alhaiset. Sainkin sitten työterveyslääkäriltä ohjeeksi syödä D:tä 100ug ympäri vuoden ja rautaa 200mg/pv. Samaan aikaan söin jo melatoniinipohjaista mielialalääkettä.

Vatsa eikä mieli (tietenkään) näillä kuntoon tullut. Lopulta päädyin varaamaan ajan FLT-ravintovalmentajalle. Olin toki omatoimisesti kokeillut jos jonkinlaista lisäravinnetta ja ruokarajoitetta, mm. viljatonta, maidotonta, sokeritonta… mutta kaikki tuntuivat vain hakuammunnalta, koska otin vähän siitä purkista ja vähän tuosta purkista luettuani uusia ohjeita netistä päivittäin. Ravintovalmentajalta sain ohjeet vatsaa ja suolistoa rauhoittavaan ruokavalioon (helposti sulavia ruokia mm. uunijuurekset, höyrytetyt kasvikset, kana, kala, liotetut pähkinät/siemenet, aamusmoothien ohjeen, jossa mm. marjoja, gluteiinit pois, maitotaloustuotteet maustamatonta jogurttia lukuun ottamatta pois, juomaksi vettä, mutta ei ruuan yhteydessä jne.) Lisäksi sain ohjeen syödä tiettyjä ravintolisiä, tietyn määrän päivässä. En todellakaan uskonut, että muutosta tapahtuisi tai ainakaan kovin nopeasti. Kunnes sitten neljännen päivän kohdalla, vatsani alkoikin toimia normaalisti ja puolisen vuotta vaivanneet PMS-oireet alkoivat vähentyä ja olo sekä mieli kohenivat kaikin puolin huomattavasti. Tällä ruokavaliolla + ravintolisillä olin noin pari kuukautta, mutta nyt suurin osa ravintolisistä on jätetty pois ja jäljellä ovat enää D- ja B12-vitamiinit, Mg, Fe, Mhb (nyt miedompi kuin alussa) sekä kuitulisänä psyllium.

Close Menu