Mia Salminen

Aloitin elämäntaparemontin muutama vuosi sitten palkkaamalla itselleni ensimmäisen valmentajan. Tuloksia tuli, olo koheni, paino tippui ja kehon koostumus muuttui hiljalleen. Tässä prosessissa aloin välttämään sokeria, johon selvästi olin addiktoitunut, ja siirryin oma-aloitteisesti käyttämään keinotekoisia makeutusaineita. Koska tykkäsin kovasti makeasta, saatoin korvata välipalarahkan proteiinipatukalla tai -vanukkaalla tajuamatta tuoteselosteista juurikaan muuta kuin kokonaiskalorit, sokerit ja proteiinin. Lisäaineiden ja keinotekoisten makeutusaineiden määrä alkoi pikkuhiljaa tuntumaan vatsan sekä suoliston toiminnassa. Olinkin elänyt vain näennäisesti terveellisesti. Suolisto- ja vatsaoireet kärjistyivät vuosiin 2017-2018. Samaan aikaan temppuja teki kilpirauhanen.

Keväällä 2018 jäin terveydellisistä syistä johtuen pois valmennuksesta ja aloin huoltamaan vatsaani. Vatsavaivoja tutkittiin lääkärissä, mutta mitään muuta syytä oireille ei löydetty kuin IBS. Lääkkeeksi sain Somac-vatsansuojalääkkeen, jota hetken aikaa söinkin pahimpien kipujen taltuttamiseen keväällä 2018. Koska itselläni ei ollut ruokavalion tekemisessä enää ketään asiantuntijaa apuna, otin asioista itse selvää ja verkostouduin ihmisten kanssa, joilla oli juurikin vatsan ja suoliston hyvinvointiin liittyvää asiantuntemusta. Puhdistin ja uudistin ruokavalioni täysin toukokuussa 2018. Ruokavalioni on siitä lähtien ollut gluteeniton ja maidoton. Ruokarytmi muuttui harvemmaksi, jotta vatsalla olisi aikaa prosessoida ja suolistolla aikaa ”hengähtää” kunnolla aterioiden välissä. Opettelin syömään hapankaalia ja maitohappobakteereja, jotka edelleen ovat päivittäisessä käytössä.  Nykyisessä ruokavaliossani suosin pähkinöitä rasvojen lähteenä, enkä enää hullunlailla pelkää sokeria, vaikka sitä edelleen pääasiassa vältänkin. Makeutuksessa käytän yleensä hunajaa. Makeutusaineista käytän ainoastaan Steviaa ja sitäkin erittäin rajoitetusti. Herkkuhetkinä syön raakasuklaata, jonka valmistan lähestulkoon aina itse – toki kauppojen hyllyiltäkin löytyy jo hyviä raakasuklaita. Vitamiinit ja lisäravinteet olen valinnut tarkkaan niin, että ne olisivat mahdollisimman puhtaita. Lisäksi pyrin välttämään lisäaineita ja prosessoitua ruokaa. Nyt voin rehellisesti sanoa, että syön terveellisesti – vatsani ja suoliston hyvinvointia ajatellen. Tällä hetkellä saan nauttia normaalista vatsasta ja suoliston toiminnasta. Kilpirauhasen toiminta on tasaantunut ja olen päässyt eroon vatsakivuista sekä tuntikausia kestävästä vessakierteestä. Kärsin kipujen ja vaivojen kanssa pitkään, mutta onneksi matka kohti parempaa on mennyt nopeammin.

Close Menu