Katri Särkelä

Muistan monia vuosia sitten lukeneeni jostakin hyvinvointilehdestä FODMAP-ruokavaliosta. Silloin ajattelin, että hyi, en voisi tuollaista ruokavaliota itse noudattaa koskaan. Aivan liikaa rajoituksia ja söin juuri niitä asioita joka päivä, jotka olivat kiellettyjen listalla. Olin myös aina ollut kaikkiruokainen enkä nirsoillut kouluruokaloissakaan. 

Joitakin vuosia myöhemmin vatsani alkoi oireilla. Oireita oli varmaankin ollut jo pidempään, mutta jossain vaiheessa havahduin jatkuvaan turvotukseen ja tukalaan olooni. Koitin kovasti seurailla syömisiäni ja saada selville, mistä oireet johtuivat. Jossain vaiheessa aloitin maidottoman ruokavalion ja siitä oli apua, mutta vain hetkeksi ja kohta oireilin uudelleen. Seuraavaksi oli vuorossa gluteeniton ruokavalio ja sen jälkeen nämä kaksi yhtä aikaa, mutta aina pienen helpotuksen jälkeen vatsa oli taas vaikea.

Kolme vuotta sitten todella kyllästyin vatsani oireisiin, jotka vaikuttivat jo kokonaisvaltaiseen hyvinvointiini. Ei ollut yhtään päivää, jolloin tuntemus mahassani olisi ollut normaali. Maha pömpötti, ilmaa kertyi ja tuli ulos – tai sitten ei. Vatsani saattoi olla löysällä tai kärsin ummetuksesta tai jotain siltä väliltä, kaikkea vuoronperään. Oireeni eivät kuitenkaan olleet vaarallisia vaan epämukavia, joten en hakeutunut lääkäriin. En tarkalleen muista, mistä keksin tuon joskus kauan sitten vastaan tulleen FODMAP-ruokavalion. Tilanteeni oli kuitenkin niin hankala ja tukala, että päätin antaa sille mahdollisuuden. Onneksi.

Tein listan ruoka-aineista, joita voi huoletta syödä ja joita täytyy välttää. Lista oli usean viikon ajan jääkaapin ovessa muistuttamassa sopivista valinnoista. Noudatin sitä orjallisesti. Se ei kuitenkaan ollut helppoa. Kauppareissuilla kului enemmän aikaa, kun piti miettiä, millä korvaan aina ennen käyttämäni, nyt kiellettyjen listalla olevat tuotteet. Pikkuhiljaa ruokavalioon kuitenkin tottui ja nykyisin harvoin edes tulee ajatelleeksi, että sopivan ruuan keksiminen olisi jotenkin vaikeaa. Erilaisia ruokia löytyy lukuisia, joissa sopimattomia ruoka-aineita ei ole tai ne ovat korvattavissa jollakin muulla. FODMAP-ruokavalio on toki myös yksilöllinen, kaikille samat ruoka-aineet eivät aiheuta yhtä pahoja oireita kuin toisille. 

Eron vatsan ja suoliston hyvinvoinnissa huomasi todella nopeasti. Jo alle viikossa turvotus oli selkeästi vähäisempää. Nopea vaikutus sai uskomaan ruokavalioon ja auttoi jaksamaan uusien sopivien annosten kehittelemisessä. Mitä pidempään ja mitä tarkemmin FODMAP:ia noudattaa, sitä enemmän voi sallia ruoka-aineita myös kiellettyjen listan puolelta. Muutaman kerran vuodessa pidän tiukempaa ruokavaliota muutaman viikon ajan ja toisaalta taas joskus teen tietoisesti valinnan, että syön jotain sellaista, joka saa mahani sekaisin. Vaikka oireita sitten tulee, menevät ne kuitenkin nopeasti ohi eivätkä ole niin voimakkaita kuin aiemmin. 

Litteäksi vatsaani en ole saanut täysin, enkä ole kokonaan päässyt eroon ilmavaivoista, mutta ero aiempaan on kuitenkin huomattava ja olo vieläkin parempi!

Close Menu